Rozita berkongsi pengalaman pahit, disekat daripada keluar negara kepada Utusan Malaysia, gara-gara dia tidak melunaskan tanggungjawab sebagai pembayar cukai kepada pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).Serik dengan kejadian malang itu, menurut Rozita, dia kemudian telah melantik seorang peguam untuk menguruskan segala pembayaran cukai pendapatan peribadi, juga membabitkan perniagaan yang diceburinya.“Sekarang, selepas urusan pembayaran cukai diuruskan dengan baik dan teratur setiap tahun, saya jadi cukup lega. Memanglah lega, kalau tidak saya akan ‘keras’ dalam negara sahaja, tidak boleh berjalan ke mana-mana lagi,” katanya.

Justeru, Rozita turut menasihati mereka yang tidak membayar cukai untuk melunaskan tanggungjawab masing-masing sebelum dikenakan tindakan, seperti yang berlaku terhadap dirinya sebelum ini. Ketua Pegawai Eksekutif LHDN, Tan Sri Mohd. Shukor Mahfar semalam mendedahkan, para artis, doktor dan peguam antara yang menjadi buruan agensi berkenaan tahun ini setelah dikenal pasti sebagai kumpulan pengelak cukai sebelum ini.Sementara itu, pengalaman artis senior yang terpaksa membayar cukai tertangguh dalam jumlah besar dan disekat ke luar negara membuat golongan artis muda seperti Awal Ashaari, akur untuk membayar cukai.

Berkongsi pengalamannya, peng­­acara itu mengakui pada awal pembabitannya sebagai artis, dia tidak begitu peduli mengenai sistem pembayaran cukai, kerana kurang diberi pendedahan mengenai proses itu.“Isteri saya, Scha Al Yahya yang menggesa untuk kami pergi semak cukai di Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN). Artis kebanyakannya tidak didedahkan dengan kaedah pembayaran cukai. Itu pun kami mula sedar selepas artis senior yang bercerita pengalaman mereka terpaksa membayar cukai tertunggak tanpa disedari,” jelasnya.

Sementara itu, penyanyi Datuk Siti Nurhaliza turut berpendapat, perlunya komunikasi dua hala yang baik antara artis dengan agensi pengutip cukai, LHDN.“Saya tidak pernah lari daripada melunaskan tanggungjawab sebagai membayar cukai baik perseorangan mahupun sebagai ahli perniagaan. Apa yang penting, rakyat sama ada artis atau perlu memahami tanggungjawab masing-masing. Jika ada masalah sekalipun, perlu terus berhubung dengan LHDN untuk penjelasan,” katanya.