Tuesday, January 20, 2015

Perniagaan Tunggal

PERNIAGAAN TUNGGAL (ENTERPRISE)



SOALAN :
Assalamualaikum..

1. kedai saya telah ditengelam banjir. abis semua fail-fail lama tengelam dan memang tak dapat diselamatkan. harus buat report dengan LHDN tak?

saya guna excel saja untuk buat akaun. dalam komputer masih ada copy. cuma bab dokumen memang abis.

2. perbelanjaan kereta.

2a. saya telah membeli kereta baru pada tahun 2010. oleh kerana pada tahun 2010 saya tak berapa untung, jadi saya tangguh elaun modal ke tahun 2011. bolehkan cara sebegini?

2b. oleh kerana perniagaan yg sangat slow pada tahun 2011, nak ambil elaun modal, akan menjadikan perniagaan saya rugi. jadi, boleh tangguh lagi atau macamana?

2c. perbelanjaan berkaitan kenderaan ialah petrol (rm300 sebulan) dan servis (lebih kurang rm500 setiap 3 bulan) dikira dalam perbelanjaan perniagaan (bawah pengangkutan kalau tak silap). boleh ke perbelanjaan ni dikira tapi elaun modalnya belum diambil?

2d. boleh atau tidak digunakan kaedah rental? hanya amaun yg kita bayar ke bank sahaja dikira sebagai perbelanjaan? (dan mengabaikan terus tentang elaun modal.)

2e. perlukah satu kertas untuk istihar kenapa belanja petrol perniagaan RM300 sebulan? saya ada catat kenapa rm300 sebulan (marketing, hantar barang, product briefing dll berkaitan perniagaan). tiada sokongan resit2 untuk petrol.

3. untuk makluman saya membayar cukai (minima, untuk tujuan pengesahan pinjaman) dan zakat.
3a. katakan jumlah cukai dikenakan ialah rm1500. disebabkan saya dah bayar zakat rm1500, saya tak perlu bayar cukai. tapi sebab saya nak slip bayar cukai (tujuan pinjaman), saya cuma letak zakat rm1400, saya bayar cukai rm100. bolehkah kaedah ini?

3b. saya berniaga di negeri Johor (MAIJ) tapi ingin membayar zakat di negeri Perlis (MAIPS). dibenarkan tak oleh LHDN?

terima kasih. semoga ilmu semua diberkati Allah.

JAWAPAN :
Wslm,

... saya cuba membantu ...

Quote:
1. kedai saya telah ditengelam banjir. abis semua fail-fail lama tengelam dan memang tak dapat diselamatkan. harus buat report dengan LHDN tak? saya guna excel saja untuk buat akaun. dalam komputer masih ada copy. cuma bab dokumen memang abis.>

Tak perlu Tuan report ke LHDN. Cuma mungkin akan menimbulkan masalah dari pihak Tuan ... sekiranya pihak LHDN meminta atau ingin memeriksa dokumen yg berkaitan di kemudian hari.



2. perbelanjaan kereta.


2a. saya telah membeli kereta baru pada tahun 2010. oleh kerana pada tahun 2010 saya tak berapa untung, jadi saya tangguh elaun modal ke tahun 2011. bolehkan cara sebegini?
2b. oleh kerana perniagaan yg sangat slow pada tahun 2011, nak ambil elaun modal, akan menjadikan perniagaan saya rugi. jadi, boleh tangguh lagi atau macamana?

Penangguhan Elaun Modal ... tak boleh Tuan. Ianya akan tetap digunakan setiap tahun .. walaupun Perniagaan tersebut Untung atau Rugi.

Elaun Modal adalah merupakan satu potongan tahunan yang dibenarkan ke atas Aset Perniagaan dalam maksud pengiraan cukai yang diberikan kepada sesebuah perniagaan. Elaun ini diberi sebagai potongan daripada Pendapatan Larasan Perniagaan (Adjusted Business Income).

Dalam erti kata lain, didalam terma perakaunan terdapat perbelanjaan dinamakan SUSUTNILAI. Namun begitu di dalam PERCUKAIAN, perbelanjaan SUSUTNILAI ini tidak dibenarkan (Unallowable) tapi sebaliknya akan digantikan dengan terma ELAUN MODAL (CAPITAL ALLOWANCE). ELAUN MODAL ini dikira berbeza sedikit berbanding cara kita mengira SUSUTNILAI. Malah terdapat beberapa jenis assets atau harta yang tidak mendapat ELAUN MODAL seperti Ubahsuai Bangunan (Renovation), Bangunan (Building) dan sebagainya.

Perniagaan akan rugi ... Sebenarnya Elaun Modal ini hanya wujud didalam pengiraan cukai perniagan Tuan. Ianya tidak wujud dalam Penyata Kewangan perniagaan (Akaun) Tuan.

Ambil Elaun Modal ... Pekara Elaun Modal ini adalah tetap .... maksudnya ianya akan tetap dikira dalam Pengiraan Cukai ... walaupun rugi atau untung. Sekiranya perniagaan Tuan mengalami kerugian ... maka elaun modal tersebut akan dibawa kehadapan tahun hadapan dan ini dinamakan Elaun Modal Terkumpul.

Didalam perniagaan biasa terdapat 2 pekara yg boleh dibawa ke tahun-tahun hadapan :

1. Elaun Modal Terkumpul
2. Kerugian Terkumpul

Kedua2 ini adalah pekara yg besar dan bernilai. Malah ada yg menggunakan ianya sebagai satu alat untuk mengurang cukai. Oleh yg demikian pandangan umum bahawa Syarikat yg rugi tidak mempunyai nilai... fikirkan kembali ...


2c. perbelanjaan berkaitan kenderaan ialah petrol (rm300 sebulan) dan servis (lebih kurang rm500 setiap 3 bulan) dikira dalam perbelanjaan perniagaan (bawah pengangkutan kalau tak silap). boleh ke perbelanjaan ni dikira tapi elaun modalnya belum diambil?

Secara amnya ... sebarang perbelanjaan (Perbelanjaan yg sebenar) yang berkaitan dengan dalam penghasilan Pendapatan ... maka perbelanjaan tersebut dibenarkan (Dalam konteks Percukaian).


2d. boleh atau tidak digunakan kaedah rental? hanya amaun yg kita bayar ke bank sahaja dikira sebagai perbelanjaan? (dan mengabaikan terus tentang elaun modal.)

Konsep Rental ... kalau konsep ini digunakan maka perbelanjaan ini akan dilaraskan semula oleh pihak LHDN. Ini adalah kerana "Rental" yg dibayar adalah kepunyaan Pemilik perniagaan. Maka ianya adalah merupakan satu Ambilan dan bukan kos perniagaan kepada Pemilik. Oleh yg demikian, pada peringkat awal ... ianya merupakan satu kos (perbelanjaan) ... dan apabila ianya dilaraskan ianya akan merupakan satu Ambilan (Bagi Perniagaan Milikan Tunggal). ... so berhati2


2e. perlukah satu kertas untuk istihar kenapa belanja petrol perniagaan RM300 sebulan? saya ada catat kenapa rm300 sebulan (marketing, hantar barang, product briefing dll berkaitan perniagaan). tiada sokongan resit2 untuk petrol.

Berdasarkan kepada penerangan Tuan ... ianya merupakan satu ELAUN. Maka ianya merupakan pendapatan Tuan .... atau dalam bahasa Perniagaan Tunggal ... ianya merupakan satu Ambilan dan bukanya KOS perniagaan Tuan.

Yang sebaiknya adalah melampirkan resit2 dan invoices ... konsep "one to one basis". Setiap perbelanjaan dinyatakan di atas tadi perlukan dokumen sokongan.

Marketing ... tiada kos yg dinamakan Marketing. Marketing ini adalah merupakan perbuatan atau kerja .. dan bukannya Kos.

Hantar Barang ... Kos yg nyata adalah Duit Minyak (Resit), Duit Lori (Invoice), Duit Tol (Resit), Duit Driver (Upah - Nama dan Kerja Dibuat),Duit Parking (Resit) dsb. Oleh yg demikian ... perlukan detail yg lengkap terhadap pekara "Hantar Barang". Dan kalau setakat hantar barang sahaja ... kemungkinan kos ini akan dihadkan (Dibenarkan separuh atau sebagainya oleh pihak LHDN).

Produk Briefing ... adalah satu sifat kerja .. dan bukannya kos. Melainkan Tuan mengupah orang lain. Tak logik kalau ... Perniagaan Tuan membayar kepada Tuan atas produk briefing yg sendiri Tuan lakukan.

General Expenses ... ramai yg membuat dan meletakkan pekara (item) ini dalam Penyata Kewangan mereka yg merupakan satu kos perniagaan. Pada hakikatnya ... apakan itu General Expenses (Perbelanjaan Am)? ... kerana setiap perbelanjaan mempunyai nama dan sifatnya. Kebiasaanya pihak LHDN akan tidak membenarkan perbelanjaan ini. (Unallowable Expenses). Kita perlu berhati2 bagi mengelakkan dicukai atas kesilapan diri sendiri.


3. Untuk makluman saya membayar cukai (minima, untuk tujuan pengesahan pinjaman) dan zakat.

3a. katakan jumlah cukai dikenakan ialah rm1500. disebabkan saya dah bayar zakat rm1500, saya tak perlu bayar cukai. tapi sebab saya nak slip bayar cukai (tujuan pinjaman), saya cuma letak zakat rm1400, saya bayar cukai rm100. bolehkah kaedah ini?

Hehehehhehe ... tak pernah orang buat begini . Pada kebiasaanya pihak yg memberi pinjaman (Bank etc) ingin melihatkan akan Penyata Cukai atau Borang Cukai yg telah diserahkan kepada LHDN. Sekiranya terdapat Cukai dibayar ... mereka memerlukan akan dokumen sokongan terhadapnya. Mereka akan menilai sendiri akan pinjaman tersebut.

Pandangan ... Tuan tak perlu membuat cara yg demikan ... kerana akan menambah rumit pekara cukai Tuan nanti .. apatah lagi apabila pihak LHDN membuat audit atas perniagaan Tuan.


3b. saya berniaga di negeri Johor (MAIJ) tapi ingin membayar zakat di negeri Perlis (MAIPS). dibenarkan tak oleh LHDN?

Dari sudut LHDN ... tiada masalah .... Dari segi agama ... yg afdal adalah ditempat Tuan berniaga.


terima kasih. semoga ilmu semua diberkati Allah.
Insyallah .... Amin