Friday, January 16, 2009

CUKAI : TIPS - MERANCANG PERBELANJAAN TIDAK DIBENARKAN (UNALLOWABLE EXPENSES)

Bolehkah sesebuah sykt memperuntukkan atau membelanjakan jumlah wang besar untuk `entertainment’ dan bayaran komisen. Apakah kesan kepada audit @ cukai @ penyata kewangan nanti? Adakah bentuk-bentuk `entertainment’ dan `komisen’ yang dibenarkan dan tidak dibenarkan ATAU yang kena cukai atau sebagai kos sykt?
Frankly speaking lah kan, biz projek besar ni biasanya ada bagi komisen dgn `orang perantara’…orang kata rasuah tapi bagi saya ia subjektif. Ia umpama kita nak jual rumah gunakan agen hartanah. Mungkin perumpamaan ini kurang atau tidak tepat tapi komisen sebegini adalah hakikat berniaga.
Terimakasih bro….
Salam,
Memang betul apa yg saudara katakan...ini adalah hakikat berniaga sekarang..siapa yg nak nafikan ... nafilah ... ianya memang berlaku..walaupun bukan semua industri terlibat ... namum unsur2 ini memang terjadi.

Entertainment (Belanja Keraian) :
Sebelum tahun taksiran 2004 kesemua perbelanjaan keraian (entertainment) adalah tidak dibenarkan (Unallowable Expenses). Namun pada tahun 2004 peraturan tersebut telah dilonggarkan. Pada dasarnya sebarang perbelanjaan keraian yg berkaitan dengan jualan Syarikat kepada pelanggan yg sedia ada dibenarkan keseluruhan. Namun syarat2 yg telah ditetapkan perlulah dipenuhi seperti yg temaktub dalam Public Ruling No. 3/2008. Sekiranya tidak amaun tersebut hanya mendapat potongan 50% sahaja dan mungkin tidak mendapat potongan 100% (keseluruhanya tidak dibenarkan). Disini pemahaman amat perlu bagi merancang cukai sebaik mungkin.

... Bagaimana pula perbelanjaan 'melobi' atau belanja makan kepada bakal2 customer...? Perbelanjaan ini tidak dibenarkan berdasarkan kepada Akta. Tapi para peniaga sekarang ni(businesman) banyak yg pandai2 belaka...hehehehe

Boleh rujuk kepada Publi Ruling ini :
http://www.hasil.org.my/melayu/pdf/KU_0308.pdf

Bagi perbelanjaan keraian untuk kakitangan Syarikat (Staff Entertainment) mendapat pelepasan sepenuhnya.

...Bolehkah sesebuah sykt memperuntukkan...
Akaun dan Audit :
...tiada masalah dan tidak bersalahan..memang ada Syarikat/(perniagaan) membuat peruntukkan (Provision) untuk entertainment yg besar
Cukai :
Sebarang peruntukkan adalah tidak dibenarkan iaitu Perbelanjaan Tak Dibenarkan (Unallowable Expenses). Maka Syarikat anda mungkin akan dikenakan cukai diatas pekara peruntukkan ini.

...membelanjakan jumlah wang besar untuk `entertainment’ dan bayaran komisen
Akaun dan Audit :
Perbelanjaan keraian (Entertainment) dan Komisyen boleh direkodkan ke dalam Akaun Syarikat dan diaudit. Ianya bukan merupakan satu kesalahan. Ini merupakan salah satu kos perbelanjaan Syarikat.

Cukai :
Isu pekara Entertainment telah diterangkan diatas.
Bagi pekara Komisen pula ianya merupakan salah satu pekara sensitif. Items ini perlu dititiberatkan kerana mempunyai kesan yg significant. Bagi perbelanjaan Komisen sekiranya ianya berkait terus (berhubung secara langsung) dengan perniagaan Syarikat maka perbelanjaan tersebut dibenarkan. Sebagai contoh komisyen 5% atas kejayaan mendapatkan sesuatu project. Ini dibenarkan. Pekara yg perlu diperhatikan dan amat penting:
a. Nama, alamat, IC dan amaun terlibat
b. Jenis dan maklumat tentang sesuatu projek
c. Payment vouchers and supporting documenst of payments

...Yg paling penting...sekiranya ditanya oleh LHDN, pastikan jawapanya adalah ...pembayaran komisyen ini adalah terhadap kontrak atau porjek yg telah diperolehi ... jangan ada alasan lain...sekiranya Syarikat juga gagal menyediakan maklumat yg dikhendaki seperti contoh diatas, maka perbelanjaan komisyen tersebut tidak dibenarkan. Hati2 jangan syarikat menanggung akibat tak sepatutnya. Sebagai contoh pembayaran komisyen adalah RM400k...sekiranya Syarikat gagal menyediakan maklumat penuh dan tak mampu mengaitkan pembayaran tersebut dengan projek yg telah diperolehi...maka Syarikat akan menanggung kesemua amaun tersebut...dimana cukai tambahan adalah RM80k..dah lah duit keluar bayar komisen RM400k kena tambah cukai RM80k (ini tak termasuk penalti2 yg telah siap sedia oleh LHDN).

...Begitu juga dengan pembayaran komisen kepada orang dalam (gomen) atau kepada yg mempunyai kepentingan atau kuasa. Sudah pasti mereka tidak mahu nama mereka wujud atau berkait dengan komisyen. Pandai2lah cari nama yg lain...tapi jangan lupa pekara diatas tadi...maklumat mesti penuh dan padat.