Friday, January 16, 2009

CUKAI : TIPS - MENANGGUNG LIABILITI CUKAI PENGARAH

Originally Posted by mrsmarter View Post
Salam,
Bro Radzi, saya pernah mendengar tentang cukai individu (income tax) segelintir pekerja esp. top management sesebuah syjt yg ditanggung oleh pihak sykt. Maybe ia dinyatakan dlm offer letter a.k.a perjanjian sebelum menerima kerja. Bgmanakah ini dilakukan dan impak kpd sykt esp. akaun etc. Thanks
Salam mrsmarter,
Ya benar. Terdapat sesetengah Syarikat yg akan menanggung akan liabiliti cukai mereka.

Akaun
:

Terdapat beberapa pilihan yg boleh dimasukkan terhadap pembayaran tersebut kedalam beberapa akaun (diikitiraf sebagai). Antaranya:
...items Ganjaran Pengarah (P/L items)
Pembayaran cukai tersebut biasanya akan dimasukkan dan diiktraf sebagai Ganjaran Pengarah.
...items Cukai (P/L items)
Dimasukkan sebagai pekara Cukai
...items Belanja Pelbagai (P/L items)
Dimasukkan sebagai perkara2 Belanja Pelbagai

Cukai & Panduan
:

Dari sudut cukai perlulah dimasukkan kedalam items Ganjaran Pengarah (Profit and Loss items). Jangan letakkan dalam pekara lain seperti items cukai dsb.
... items ----> Ganjaran Pengarah (Directors Remuneration)----> boleh tolak cukai (Allowable Expenses)
... items ----> Cukai atau lain2 items ----> tak boleh tolak cukai (Unallowable Expenses)
... disini kalau kita perhatikan...hanya isu nama atau kategori sahaja akan mempengaruhi status perbelanjaan (Allowable atau Unallowable Expenses). Kalau kita tersilap maka kita akan kerugian. Tiada siapa yg akan tolong kita untuk memperbetulkan isu tersebut. Sekiranya Syarikat anda mempunyai Akauntan yg Bertauliah dan Berkemampuan mungkin pekara ini dapat dielakkan. Namum bagi syarikat2 biasa sudah pasti ianya sukar.Malah pihak juruaudit sendiri tidak akan memberi tahu akan pekara ini. Pekara ini hanya boleh disedari bila ada seperti pihak Tax Agent memberitahu anda. Cuma ketika ini sudah terlambat kerana Audit Report telah ditutup atau disiapkan. Tiada pembetulan yg akan dilakukan.

Bayangkanlah kalau amaun yg terlibat adalah besar...Contoh RM50,000...maka kesan cukai adalah RM10,000 (RM50,000 x 20%)...banyak bukan...