Sunday, January 25, 2009

CUKAI : TIPS - MENGURANGKAN CUKAI SYARIKAT DENGAN CARA PENGAMBILALIHAN SYARIKAT LAIN (TAKE-OVER)

Pihak Syarikat boleh mengurangkan cukai Syarikat dengan cara mengambilalih syarikat yang mengalami kerugian terkumpul (Accumulated Loss). Semakin tinggi kerugian yang ditanggung oleh Syarikat tersebut semakin tinggi nilai yang boleh digunakan untuk mengelakkan dan mengurangkan cukai dengan cara yang dibenarkan. Panduan untuk menggunakan kaedah ini :

a. Pastikan status cukai Syarikat yang perlu diambil alih dengan nyata.
b. Status perniagaan dan Syarikat perlu diambil kira seperti kedudukan kewangan, liabiliti, pekara-pekara berbangkit dan sebagainya.

Pada pratikalnya, sebelum sesebuah Syarikat hendak diambilalih oleh Pelabur baru, mereka perlulah mengetahui keseluruhan status Syarikat tersebut. Amalan ini perlulah dititik-beratkan dan hampir pasti wajib dilakukan. Pada kebiasaanya pihak Pelabur baru akan meminta agar dibuat proses yang dinamakan "Due Diligence" ataupun "Share Valuation" dimana proses ini akan membuat satu tugasan khas di dalam melaporkan keseluruhan status sesebuah Syarikat. Bagi proses "Share Valuation" pula pihak Pelabur akan mengetahui akan nilai per saham semasa. Adaka ianya berbaloi atau tidak untuk mengambil alih sesebuah Syarikat.

Untuk makluman, Kementerian Kewangan M'sia (MOF) telah meminda polisi terhadap pekara cukai Kerugian Cukai (Brought Forward Losses) dan Elaun Modal Tak Diserap (Unabsorbed Capital Aloowance). Selepas 7 November 2007 :

" Syarikat yg terlibat dalam perubahan pemilikan yang ketara akan dibenarkan untuk membawa ketahun hadapan terhadap pekara kerugian dan elaun modal yg belum digunakan bagi membolehkan ianya diserapkan tahun taksiran semasa atau tahun akan datang melainkan Syarikat yang Tak Aktif (Dormant)."